Amerikanska pannkakor

Det här är mitt bästa recept på amerikanska pannkakor. Jag har testat en del andra recept för att det här verkar lite omständligt. Resultatet av undersökningarna var att omständet lönar sig, de här blir bäst. De kommer från Johanna Westmans Min första kokbok och kallas där för Vilda Västern pangcakes eller något liknande. Johanna Westmans hör inte till mina favoriter bland matlagningsprogram för barn (även om Lennart Jähkel är rätt bra som rösten till hennes Mixer). Fantastiska Tjat om Mat med Tjorven-Maria Johansson och Sissela Kyle ska det va! Tyvärr verkar det inte finns på vare sig youtube eller svts hemsida. Om du har en snutt någonstans, hojta!



Amerikanska pannkakor
För två hungriga och pannkaksglada personer
4 msk smör
2 1/2 dl mjölk
3 ägg
3 dl vete- eller dinkelmjöl
1 msk socker
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
matolja att steka i
Smält smöret i en kastrull, och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Vispa ägg och mjölk i en bunke, och blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en annan bunke. Rör i det torra i det blöta, det behöver inte blandas jämnt, klumpar är till och med lite bra. Stek i olja i en stor stekpanna. Häll smeten i små plättar. När plätten är full med luftbubblor är det dags att vända den.
Barris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0