Äppelbullar med kanel och kardemumma

Dessa bullar bakades samma dag som jag trodde att jag skulle få katterbjudanden från Samvetet i Uppsala, och jag kände att jag måste göra nåt roligt idag, kan inte bara gå och vänta på att få mail eller telefonsamtal. Passande nog hittade jag en sötjäst i kylen som var inne på sista dagen. Två dagar senare väntar jag fortfarande på mail eller telefonsamtal, och funderar på att sätta en bröddeg.


Äppelbullar med kanel och kardemumma, 48 stycken

50 gram jäst för söta degar
150 gram smör
6 dl mjölk
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk kardemumma
1 ägg
850 gram vetemjöl (ca 1,4 liter, men har du en våg, väg! Det blir bättre då)

Till fyllningen:
100 gram smör
socker
kanel
mera kardemumma, om man är extra förtjust
8 grovrivna äpplen

Till toppingen:
1 uppvispat ägg
1 knapp dl hackad sötmandel
1 knapp dl hackade hasselnötter
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl kokos

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Lös upp jästen i lite av degvätskan, tillsätt sedan restan av degvätskan, sockret, saltet, kardemumman och ägget. Rör om ett par varv och tillsätt sedan mjölet. Arbeta degen kraftigt, minst fem minuter i maskin och tio minuter för hand. Låt jäsa i 30 minuter. Ta fram smöret till fyllningen så det hinner bli rumsvarmt medan degen jäser, och skala och riv äpplena. krama ur äppelrivet över en skål, äppelmassan som är kvar bör vara ganska torr, annars blir bullarna bara degiga och tråkiga. (Spara äppeljuicen och drick, den är jättegod!) Stjälp upp degen på mjölat bakbord, knåda den ett par tag så den blir smidig och lätt att ha att göra med. Dela degen i hälften, och kavla ut den ena halvan till en rektangel, ungefär lika stor som en ungsplåt. Bre på hälften av smöret i ett jämnt lager, strö på socker, kanel och lite mera kardemumma om du vill. Strö ut hälften av äppelrivet på degen i ett jämnt lager. Rulla ihop degen och skär i 24 bitar som du lägger i bullformar. Jäs dem övertäckta i 40 minuter, glöm inte att sätta på ugnen, 250 grader. Gör samma sak med den andra degbiten. När bullarna jäst färdigt, pensla dem med ägg, och strö över nötblandningen.Grädda sedan mitt i ugnen i 6-12 minuter, håll kollen, det går snabbt på slutet. Låt svalna på galler. Fyll en termos med kaffe/te/choklad och ta med bullarna ut i skogen!

Barris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0