Banankaka

Den absolut bästa, det verkar blogosfären vara ganska ense om. Jag är det definitivt! Den mörka chokladen gör att kakan inte blir så sötsliskig, bara jättegod!


100 gram rumsvarmt smör
3 dl socker
2 ägg
4 msk fil eller gräddfil
3 dl vete- eller dinkelmjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
2 skrumpna bananer, ju brunare dess bättre
100 gram mörk choklad

Rör först ihop smöret och sockret ordentligt. Tillsätt sedan äggen och filen och rör om igen. Blanda mjöl, vaniljsocker och bikarbonat och rör i i smeten. mosa bananerna och rör i dem med. Slå sönder en mörk chokladkaka, minst 70%, förslagsvis innan du tar ut den ur foliepappret, och ha i krosset i smeten. Det gör inget om det inte blir pulver, faktum är att något större bitar är bra. Häll i en form som du bröat med kokos och grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i 45-60 minuter. Håll koll med sticken. 

Barris

Kommentarer
Postat av: sara

åh hjälp! Den här måste jag ju baka nån dag. Hade alldeles glömt bort den, och den var ju ljuvlig!

2009-08-07 @ 18:45:42
Postat av: Barris

Japp! Den var min namnsdagskaka, och det var den bra på.

2009-08-07 @ 20:48:00
Postat av: sara

va fint. Jag har alltid fått after eight på min namnsdag. Det är en fin tradition

2009-08-08 @ 13:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0