Fisk i gräddsås med tomater och dill

Jag insåg att vi inte har haft någon fiskkategori på Smetan, och skämdes. Nu finns en i alla fall, och det första som läggs i den är den här fiskrätten som liksom alltid blir god. Jag tror att hemligheten är få, men väldigt bra, ingridienser.

Man ska egentligen ha cocktailtomater i den här rätten, men eftersom att de kostar typ tusen kronor kilot skippade jag det. Men om du inte har en väldigt ansträngd ekonomi tycker jag att du ska unna dig cocktailtomater, det är lite snyggare, och lite godare. 



Fisk i gräddsås med tomater och dill
För två personer

300 gram vit fisk
vetemjöl + ett ägg + ströbröd
tre tomater eller motsvarande mängd cocktailtomater
ett par deciliter matgrädde (eller vispgrädde + mjölk, eller bara vispgrädde, eller som man känner. Lite turkisk yoghurt brukar funka fint att blanda med mjölk och grädde)
dill i stora mängder, kan nästan inte bli för mycket
salt och peppar

Det här är snabbmat, och fisken blir bara tråkig av att ligga för länge i grytan, så mitt tips är att skala potatis och panera fisk, och först efter det börja steka fisken, medan potatisen kokar.

Dela fisken i mellansmå bitar, salta och peppra. Vänd fiskbitarna i vetemjöl, doppa i ett uppvispat ägg, och vänd igen i ströbröd. Stek i smör i en stor och vid gryta eller stekpanna. Vänd när de fått fin yta, men stek dem inte för hårt. Skär tomaterna i bitar ungefär lika stora som en halv cocktailtomat, och lägg dem i grytan med fisken. Låt dem fräsa med en liten stund, så de blir varma, tillsätt sedan grädden. Låt koka upp, blanda i dill. Smaka av med salt och peppar, och servera sedan med kokt potatis och sallad. 


Barris 

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja! Goda fisken!

2009-08-21 @ 13:17:27
Postat av: Barris

Japp! Visst är det skämmigt att vi inte haft en fiskkategori! Hjälp mig att fylla på den jättemycket så kan vi låtsas att den alltid funnits och haft hälsan.

2009-08-23 @ 13:33:26
Postat av: sara

haha jag skulle om jag kunde, men jag lagar inte så mycket fisk...

2009-08-23 @ 13:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0