fusksill

I min släkt har vi en fin tradition: sillmiddagen! Denna festliga tillställning sker varje år nån gång i slutet av juli ute hos ett par vänner utanför Södertälje. Hit tar man med sig en hemgjord sill och en hemgjord snaps, och sen sitter vi och snackar och leker lekar hela dan. Efersom jag tycker om att rucka på traditioner gjorde jag i år ingen sill; jag gjord en aubergine! Som före detta vegetarian med både vegetarianer och veganer i vänkretsen har jag såklart kollat runt på andra alternativ till traditionella kötträtter. En klassiker i det sammanhanget är aubergine-sill, och det måste man ju pröva såklar och se om inbitna sillälskare tycker att det funkar. Och det tyckte de! Första kommentaren jag fick var "Det är nåt annorlunda med sillen", men de trodde ju fortfarande att det var sill i alla fall!



Björn, en av vännerna utanför Södertälje, tog bilden.

Till sill som blir lagom till en gammal lingonsyltburk behöver du:

1 aubergine
vatten
salt
2 dl creme fraiche
½ gul lök
½ grönt äpple
ett par msk senap (jag blandade grov skånsk och dijon)
1 msk vitvinsvinäger

Skala auberginen och skär den i bitar. Ungefär ½ x 2 x 5 cm blir lagom sillbitslikt i formen, om man nu är ute efter det. Och det är man ju om man försöker luras! Koka bitarna i välsaltat vatten i 6-7 minuter tills de fått bra konsistens. Häll av i durkslag. Hacka löken och äpplet och blanda ihop alla ingredienserna. Auberginen vill inte stå till sig i såsen, men om du vill ha lite mer djup i smakerna föreslår jag att du rör ihop allt utom auberginen och låter stå nån eller ett par dar innan du fixar med auberginen.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Schysst! Ska testa till jul, tror jag. Det är väl enda gången jag försöker provsmaka sill, men jag gillar inte konsistensen, förmodligen mest för att jag vet att det är just sill. Samma konsistens på aubergine är säkert en helt annan sak.

2009-08-08 @ 17:51:51
Postat av: sara

ja konsistensen blev ju annorlunda, och det smakade mycket fräschare

2009-08-08 @ 18:32:20
Postat av: Barris

Låter bra

2009-08-08 @ 18:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0