kardemummakaka

Eftersom min pappa skulle ha fyllt 64 i dag bakade jag en av hans favoriter: mammas kardemummakaka. Den innehåller som synes inte så mycket smör (vilket kanske är lika bra med tanke på hur många bakverksrecept den här bloggen samlar på sig...) men den blir saftig ändå tack vare mjölken. Kakan gör sig inte riktigt på bild, men det är ju faktiskt inte utseendet som räknas heller.



Grattis pappa!

2 ägg
2 dl socker
50 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 dl mjölk

Smält smöret och vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret.Rör ihop mjölet med bakpulvret och kardemumman och blanda i det. Ha sist i mjölken. Rör till en slät smet och grädda i välsmord bröad form, 175 grader i 35-40 minuter.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Jag tyckte faktiskt att bilden blev bra, särskilt mot det nya bruna. Och på tal om det så tycker jag att länkarna behöver få ny färg också.

2009-08-08 @ 17:48:56
Postat av: Barris

Snyggt! Helt rätt

2009-08-08 @ 18:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0