kladdkakemuffins med vit choklad

Jag hittade det här receptet i en DN-tidning och kände direkt att här, här är mitt födelsedagsfika för när släkten kommer på besök! Jag använde hälften så mycket grädde som det stod, och det räckte bra. Och så tog jag jordgubbar i stället för blåbär som det stod. Gott gott blev det, men mäktigt som sjutton! Jag gjorde dubbel sats för säkerhets skull eftersom vi var 5 pers på fikat. Det resulterade i doggybag för gästerna, men det är ju också trevligt.



4 stora eller 8 små muffins

50 gram vit choklad
50 gram smör
1 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1 ägg
1½ dl vispgrädde
jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka den vita chokladen och lägg i en bunke. Smält smöret och häll det över chokladhacket och rör slätt. Blanda vetemjölet, strösockret och ägget. Tillsätt chokladblandningen och blanda. Klicka ut smeten i muffinsformar och grädda i ca 10 minuter. Som vanligt med kladdkakor vet man liksom inte när det är klart eftersom det är...ja, kladdigt. Men 10 minuter var lagom i min ugn i alla fall. Låt svalna och dekorera sedan med vispad grädde och jordgubbar.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Fina! De skurna jordgubbarna blir väldigt fina. Men de var mäktiga, du...

2009-08-10 @ 12:34:14
Postat av: Barris

Och det är lite konstigt, för receptet ser ju inte så farligt ut. Det är rätt lita av allt i, liksom.

2009-08-10 @ 12:38:00
Postat av: sara

ja faktiskt. Kitty och mysteriet med de mäktiga kakorna, liksom

2009-08-10 @ 13:29:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0