Mjuk citronkaka



Den här kakan har provbakats två gånger. Första gången gjorde jag den på väldigt små ägg, så jag tog fem stycken. Då hade jag också mjölk istället för grädde i, och gjorde glasyren på 1/3 citron, 2/3 vatten + florsocker tills det fick bra konsistens. Kakan blev jättejättegod. Andra gången gjorde jag den på tre normalstora ägg, och på matgrädde. Glasyren gjordes på bara citron + florsocker. Kakan blev jättegod. Så du kan ju fortsätta smakexperimenten och tala om vad du kommer fram till!

Glasyrsnygghetstips:
Ställ ett fat med lite djup i uppochned under kakan när du stjälper upp den på serveringsfatet. Då blir det inte en grop i mitten av kakan som all glasyr rinner ner i. Jag antar att man kan lirka loss fatet på nåt sätt om man inte vill att det ska synas när man skär i kakan, men för en filmkvällstilltuggskaka kändes det lite snobbigt. 


150 gram smör
3 ägg 
2 dl socker
2 msk nypressad citronjuice (spara resten av juicen citronen ger till glasyren)
rivet citronskal från samma citron
1/2 dl mjölk eller grädde
2 tsk bakpulver 
3 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 175 grader och smörj och bröa en form med kokos. Smält  smöret och låt det svalna lite. Rör under tiden ihop äggen och sockret så det blir pösigt. Tillsätt citronen och mjölken. Rör ihop mjälet och bakpulvret och tillsätt det med. Rör till sist i smöret. Grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 35 minuter, prova med en sticka. Låt kakan svalna helt. Rör nu ihop glasyren av 1 1/2 dl florsocker och 1 msk citronjuice och 1 msk vatten. Om man gör glasyren på bara citron tar syran i glasyren helt över syran i kakan.

Barris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0