Morotssoppa med mandel

För ett par år sedan var jag vegetarian, och då fick eller köpte jag kokboken Cranks snabba gröna. Den är fin och verkar bra på alla sätt och vis när man bläddrar i den, men när man faktiskt ska laga ur den säger det stopp någonstans i mig. Recepten innehåller ofta ett gäng ingridienser som jag inte känner igen, ni vet, sånt som finns på "Internationella hyllan" på Ica. Eller, ännu oftare, sånt man måste cykla till obskyra små butiker som luktar främmande och inte ha en enda innehållsförteckning på svenska på sina varor. Har de det så är den felstavad och räknas inte. Jag har inget emot de här ingridienserna, hyllorna eller affärerna, det är bara det att när jag bläddrar igenom mina kokböcker i jakt på middagsinspiration försöker jag göra mig en smakbild av recepten. Känner man inte till ingridienserna är det svårt, och då tar det liksom stopp. Det är inte omaket värt att cykla till Vaksala där de obskyra affärerna bor i Uppsala, bara för att man ska kunna gissa hur maten kommer att smaka. Och då blir den ju inte lagad hellar. MEN, i den här boken finns ändå två, tre recept utan mystiska ingridienser, och den här soppan är ett av dem.

Den här soppan är len och mild, men ändå knaprig och smakrik. Den är mjuk men inte tråkig, den är helt enkelt väldigt fin. Själv ändrar jag oftast om lite i recept, men den här soppan, den ska vara precis så här, pefekt avvägd.




Morotssoppa med mandel, vitlök och persilja
För två personer

1 msk solrosolja
1 liten gul lök, grovhackad
400 gram morötter, skalade och halvslantade
2 vitlöksklyftor, skalade men hela
4 dl grönsaksbuljong (4 dl vatten + 1 buljongtärning)
30 gram finhackad mandel
1 msk hackad persilja
salt och peppar


Värm oljan i en kastrull och låt lökhacket ligga i tills det blir genomskinligt. Tillsätt morötterna, vitlöksklyftorna (fortfarande hela) och buljongen. Rör ner lite buljong (eller varmt vatten) i mandeln till en krämig sås. Sjud morötterna tills de blir mjuka och mixa sedan soppan alldeles slät. Rör i mandelsåsen i soppan, och tillsätt persiljan, inte för mycket. Smaka av med salt och peppar. De kokta hela vitlöksklyftorna ger soppan en mild och söt nötaktig smak som förstärker morötternas sötma och mandeln, och persiljan bryter av fint mot de smakerna. Om man vill kan man blanda i mandeln innan man mixar soppan, men jag tycker att de små knapriga biterna förhöjer känslan i soppan. 


Barris 

Kommentarer
Postat av: sara

snygg bild!

2009-08-21 @ 13:19:47
Postat av: Barris

Tack!

2009-08-23 @ 13:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0