Plommonsylt


Under hela augusti månad satt jag och skrev en tråkig uppsats och önskade att jag finge göra något annat, något roligt. Allt möjligt hittade jag på som jag skulle vilja göra, gå i skogen, plocka svamp och blåbär, baka bröd, städa förrådet, skaffa katt, det mesta lockade mer än ännu en vecka framför en surrande dator och en fullkomligt osannorlikt brusande och tjutande bandspelare. När uppsatsen väl var färdig och inlämnad cyklade jag raka spåret till affären och köpte plommon. Sen gjorde jag som följer, och efter det har jag mest sovit och slöat och läst. All ork och alla roliga saker lockade inte alls lika mycket när man hade tid med dem.
Plommonsylt med muscovadosocker, hasselnötter och kanel
1500 gram sylt eller tre burkar

1,3 kg plommon (1 kg netto)
800 gram ljust muscovadosocker (jag tog 500 gram ljust och 300 gram mörkt, för jag hade en öppnad påse mörkt hemma)
1 citron
150 gram hasselnötter (jag tog 200 gram och det var lite mycket, men är du förtjust i  nötter så kör på bara!)
en bit kanelstång
Skölj och kärna ur plommonen. Om du vill delar du dem i mindre bitar, det gjorde inte jag, men de kokade sönder ändå på slutet. Lägg plommonen i en metallskål, strö över sockret och saften från 1 pressad citron. Blanda ordentligt och låt stå ett dygn. Nästa dag rör du om ordentligt och häller över allt i en gryta som rymmer minst tre liter. Koka upp sylten och låt den koka tills den är 106-107 grader varm. Det är viktigt att röra om i den hela tiden så att det inte bränner fast i botten. Mot slutet av koktiden blandar du i kanelstången och de hackade nötterna. (Jag mätte temperaturen med en stektermometer och min sylt låg och pendlade mellan att vara 98 och 102 grader varm i minst en kvart, så jag gav upp. Den fick nästan marmeladkonsistens ändå.) Häll sedan upp sylten på steriliserade och gärna varma burkar.
Barris


Kommentarer
Postat av: Barris

Av någon anledning slutade radbrytningen att fungera. Har det hänt dig nångång, Sara?

2009-08-30 @ 13:43:13
Postat av: sara

neej, vad konstigt.

En annan sak: vill inte kanelstånen vara med nå mer än på slutet? Det blir ju tre burkar, och alltså bara kanelstång i en av dem?

2009-09-01 @ 20:02:46
Postat av: Barris

Alltså, jag vet inte. Tanken var nog att den skulle ge smak, och det gjorde den ju litegrann. Men inte så mycket. Man kan säkert ha mer kanel i om man vill ha det kaneligt men det ville inte riktigt jag. Och det är svårt att hitta den i sylten när man ska hälla upp på burk, så jag har ingen aning om i vilken burk den ligger eller hur det påverkar smaken. Vi får väl se!

2009-09-02 @ 15:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0