fläskkarré med dragonsås

Dragon (Artemisia dracunculus) är en art i familjen korgblommiga växter. Det vetenskapliga namnet Artemisia dracunculus säger att den tillhör samma släkte (Artemisia) som malört, gråbo och åbrodd. Dragonen är vildväxande i södra Ryssland och i Sibirien, varifrån den sannolikt spreds västerut under medeltiden. Växten är perenn med smala, meterhöga stjälkar. Bladen är mörkgröna, kala och smalt lansettliknande. Allt detta enligt wikipedia, underbara wikipedia som man får lära sig är oumbärlig när man läser naturvetenskapliga ämnen men inte något för humanisterna. Där ser man.

Det här receptet kommer från min kära mor och är smaskens och lättlagat. Vi använder nästan alltid Oatlys havregrädde, dels för att den håller sig nästan hur länge som helst och dels för att det är bra att stödja veganprodukter så de får finnas
kvar i affärerna!



Fläskkarré med dragonsås

För två kan man ta:

2 fläskkarréer
smör, salt, peppar
½ gul lök
1 paket (dvs 2,5 dl) matlagningsgrädde
soja
ohemult mycket dragon

Stek karréerna i smör och krydda lite med salt och svartpeppar. Hacka löken och stek den en stund tillsammans med köttet. När köttet är genomstekt har du i grädden, dragonen (så mycket att du skäms) och en liten skvätt soja. Låt puttra ett par minuter och servera sen med till exempel kokt potatis eller ris. På bilden är det buljongkokt ris.

Puss! / Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Seriös mat. Vuxen-mat! Kersti gjorde god sås till Jannes grillade kykling med dragon i, och jag har försökt ha det på kyckling nån gång. Kan ha varit Elias idé, med inspiration från Karin? Men jag har ingen djupare relation än så till dragon. (Om man bortser från fredagsmysbean som också serverades i det Nyströmska hemmet)

2009-06-17 @ 18:51:02
Postat av: sara

höhö



annars har jag recept (också från annas mat...) på drakens laxsallad (drake - dragon) som är SJUKT god! Måste göras i sommar och visa upp

2009-06-18 @ 19:07:25
Postat av: Lisa

Hallå! Jag har precis hittat hit till er fiffiga blogg and I löööv it! Ska lätt testa allt, nästan! Hoppas ni har det bra där borta. Puss och kram tjejor!

2009-06-24 @ 20:56:21
Postat av: sara

yey! Vad glad jag blir lisa! Och du är typ den första som inte är jag eller barr som kommenterat här dessutom haha

2009-06-25 @ 11:49:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0