bröd från sommarlivet

På torsdag är det gökotta med släkt och vänner, och min och Magnus ta-med-grej är bröd. Det här receptet kommer från Anna och Fanny Bergenströms kokbok Under valnötsträdet. Den är en av mina favoriter, full av trevliga recept och underbara foton. Det här brödet passar alltid, och jag har hittills inte träffat på en människa som inte gillar det (det skulle vara mjölk-, nöt- och glutenintoleranta då...)! Det som står inom parentes i receptet står i boken, men jag har inte testat med de ingredienserna.



Bröd från sommarlivet

½ paket jäst
2 tsk salt
1 msk honung
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
2 msk rapsolja (eller olivolja eller valnötsolja om du har valnötter i)
2 dl grahamsmjöl (eller rågmjöl)
150 gram hasselnötter (eller valnötter eller 2 dl solrosfrön)
10-10½ dl vetemjöl
1 dl sesamfrön och/eller solrosfrön till utbakning

Smula jästen i en stor bunke, strö över salt och klicka i honung. Häll på lite av vattnet och rör så jästen löser sig. Häll i resten av vattnet och alla andra ingredienser förutom fröna till utbakningen. Arbeta degen och låt den sedan jäsa i 1½ timme. Sätt ugnen på 260 grader. Strö ut lite mjöl och utbakningsfröna på en bänk, tippa ut degen och forma den till en enda stor limpa. Vrid den gärna lite, det är snyggt. Grädda i 260 grader i tio minuter först, sänk sedan värmen till 180 grader och grädda i 30 minuter. Låt svalna på galler.

Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0