fläder- och citronmarmelad



I somras gjorde jag fläderblomssaft, och av citronerna som blev över gjorde jag en marmelad som jag fick recept på av trilobitnörden Emma i min klass. Det här är helt klart en av de godaste marmeladerna jag har ätit, och det vill inte säga lite eftersom jag vuxit upp i en bärplockar- och syltochsaftgörarsläkt av stora mått. Marmeladen blir härligt stark i smaken så man vill inte ha några stora mängder av den på sin smörgås. Därför gör det inte så mycket att det blir en sån liten sats.

Fläder- och citronmarmelad

Du tar helt enkelt citronskivorna som du silat bort från saften och mixar dem. Sedan lägger du dem tillsammans med 1 deciliter av den outspädda saften i en kastrull och kokar ett tag till en bra konsistens. Av min saftsats blev det marmelad till en 400-grams burk.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Toppen toppen! Ta till var aoch allting! Ska vi ge oss ut på fläderletarutflykter snart? Det finns en liten usel en i fårhagen på andra sidan åkern, men den lär ju ge typ tre blommor.

2009-05-28 @ 19:43:09
Postat av: sara

haha, jamenvisst! Vi kan ju ta en tur till gottsunda kanske? Dit vill man ju ändå. Fläder, fetaost och en tur i skogen

2009-05-29 @ 13:13:16
Postat av: Barris

Hurra! Varför flyttade vi nånsin därifrån?

2009-05-31 @ 13:51:59
Postat av: trilobitnörden emma

Skoj att du gillade receptet! Jag är väldans förtjust i det jag med. Tips på blommor att skörda är faktiskt lite oväntat kring flogsta höghus. Det finns en jättestor fläderbuske mellan sexan och sjuan, och flera stycken runt tvåan (eller om det var trean). Det är bra med närodlat!

2009-06-01 @ 15:27:35
URL: http://tonytod.wordpress.com
Postat av: Barris

Vet du, nu när du säger det så minns jag dem. Bra tips! Klasarna hade nog blivit rätt vissna på cykelturen mellan Gottis och Floggan.

2009-06-02 @ 15:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0