Focaccia

Bröd är gott och lätt att göra, men jag glömmer alltid det titt som tätt. Nu har jag kommit på det igen!

25 gram jäst
4 dl vatten
1/2 dl olivolja
1 tsk salt
1 dl hackade örter
ca 1 liter vetemjöl

ett gäng oliver
olivolja
havssalt

Man gör som vanligt, smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37 grader och häll lite över jästen, rör så den löser sig. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, örter och så mycket mjöl att degen känns bra. Så här års har inte jag decilitervis med örter på balkongen, och det känns ju lite sisådär att köpa dyra färska. Jag använde istället ett halvt paket frusna provencalska kryddor som jag hittade i frysen. Så blev jag av med dem! Jäs degen i 40 minuter. Kavla ut degen till lämplig långpannestorlek, eller tryck ut den direkt i en olivoljad långpanna. Tryck i oliverna i degen (I love ECO har en trevlig burk med balandade sorter som är goda), pensla med olivolja och strö över salt. Var lite försiktig med saltet, jag tog aningen för mycket och fick borsta av braödet... Grädda i mitten av ugnen, 250 grader, 15 minuter och låt sedan brödet svalna på galler. Frys allt som inte går åt samma dag, det blir lite knaligt fort.



 Barris

Kommentarer
Postat av: sara

knaligt? Va ä dä?

2009-05-11 @ 17:00:12
Postat av: Barris

Knaligt är västgötska för lite torrt och segt, i alla fall när det sägs om bröd. Hör man det sägas så hör man liksom vad det betyder.

2009-05-12 @ 10:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0