Gott bröd med nötter i

Jag och min kombo Elias har svurit på att aldrig köpa vardagsbröd igen. Denna ed kommer förmodligen att brytas ganska snart, redan idag var det rätt nära, men en bortglömd focaccia i frysen, och ett rådigt ingripande i form av brödbak från Elias håll räddade vår heder och ära. Den här gången.  Det här brödet är inte samma som bakades idag, Elias blandar mjölsorter hejvilt, och jag har ingen koll på hur han gjorde idag. Det här brödet är istället brödet som fick oss att inse att brödbak är så lätt och trevligt att köpebröd bannlysts.





Receptet kommer frånAnna Bergenströms fina bok Kärlek, oliver och timjan. Den boken går varm, som alla märkt.

Till 1 litet bröd: (degen går finfint att dubbla (baka i två separata brödformar) eller fyrdubbla (lägg ut fyra limpor i en smord långpanna)) (Fyrdubbla känns fel, det känns som att det borde bli gånger åtta då. Eller sexton? Ni som kan matte kan ju ge mig ett bra svar, tills dess säger jag som man brukar, och menar degen gånger fyra)

1/4 paket jäst
1/2 tsk salt
1 tsk honung
2 dl ljummet vatten
2 dl rågsikt
2 msk olja
100 gram hackade valnötter (Jag har aldrig använt valmötter, Elias är inte tt fan, men hasselnötter funkar jättebra!)
2 1/2 - 3 dl vetemjöl
1-2 msk smör till formen

Smula jäst i en bunke, strö i salt och klicka i honung. Lös upp i det ljummnade vattnet, häll på rågsikten och låt det stå och svälla ett par minuter. Rör ner olja, nötter och vetemjöl, arbeta ihop det till en smidig deg, låt den sedan jäsa i en timme. Smörj en liten brödform. Knåda den jästa degen och forma den till en tjock rulle. Lägg den i brödformen, och jäs brödet i en halvtimme. Snitta brödet på valfritt konstfärdigt sätt, och grädda mitt i ugnen 1 200 grader, ungefär 30 minuter. Klart! Det är särskillt gott att rosta, nötterna får en väldigt fin smak då. Men marmelad på känns det nästan mera som kaka än som bröd, och det behöver ju inte alls vara en dålig sak.

Barris



Kommentarer
Postat av: Barris

Ordet "bröd" överanvändes något i inledningen. Jag undrar vad min uppsatshandledare hade tyckt om det...

2009-05-26 @ 23:15:21
Postat av: sara

haha äsch då, det var inget jag tänkte på... Fast "Det här brödet är istället brödet som fick oss att inse att brödbak är så lätt och trevligt att köpebröd bannlysts" kanske var i brödigaste laget

2009-05-27 @ 09:25:45
Postat av: Barris

Haha. Brödbrödbrödbröd! Nu ska jag äta bröd.

2009-05-27 @ 12:23:04
Postat av: sara

men du, 1200 grader är liiite mycket va?

2009-05-27 @ 17:02:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0