havreflarn

Att plugga när det jag helst av allt vill göra är att gå ut i skogen i solskenet, eller i alla fall få läsa nåt annat än den hemska boken "Chemical principles - the quest for insight" (blä!), det är inte lätt. Att ha nåt smaskens som till exempel havreflarn att äta till de många litrarna te jag kolkar i mig gör det lite lättare. De här små liven smakar gott men inte så mycket, så jag tror att man med fördel kan tillsätta ytterligare smask. Till exempel vet jag att en klick smält choklad på inte går av för hackor, men jag kan också tänka mig kanske kanel eller ingefära? Ooh, kanske kanel-flarn och stekta äpplen och vaniljglass till?



Havreflarn

ca 35 st

3 dl havregryn
100 smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
1 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och häll det över havregrynen. Blanda i resten av ingredienserna. Klicka ut glest på pappade plåtar (för mig gick det åt tre) och grädda i fem minuter. Lossa från plåten och låt svalna som de är eller böjda över nåt, till exempel en träslev.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Goda kakor! Jag är väldigt förtjust i själva havresmaken, så jag tycker att kanel är onödigt. Men lite kanel i äppelfräset blir nog toppen!

2009-05-18 @ 12:41:52
Postat av: sara

det är ju en variant som jag inte skulle tacka nej till!

2009-05-18 @ 13:17:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0