kumminkringlor

Jag hade ett tag kännt en mystisk längtan efter kumminkringlor. Jag misstänker att det berodde på att jag läste Bilbo just då, för den boken får mig gärna på sånt äta-gott-humör. Nåväl, jag och Magnus fick en hög med kokböcker av mammas granne för att kolla igenom och se om det var nåt där som föll oss på läppen, och hör och häpna: en bok vid namn Hembakat matbröd - den moderna kokboken av Ingmarie Sundling, från 1972, dök upp och innehöll till min förtjusning detta recept på just kumminkringlor. Blir lite härligt sega och salta, perfekta att äta i skogen med en termos te eller så.

Kumminkringlor

48 kringlor, 250 grader

14 dl rågsikt
1 msk salt
1 msk kummin
50 gram jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk olja
mjölk, grovt salt samt kummin till pensling och pynt



Smula ner jästen i en bunke, häll över vattnet och rör om tills jästen har lösts. I med oljan, mjölet, saltet och kumminen och arbeta ihop till en fast deg. Knåda och dela i 48 bitar som rullas till kringlor. Lägg på papprad plåt och låt jäsa i en sådär 30 minuter. Pensla med mjölk och strö över lite salt och kummin. Grädda mitt i ugnen i cirkus 8 minuter.

Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0