makalösa kakor

Vad jag vill minnas så var det min faster Karin som hittade det här receptet på kakor i en Allt om mat-tidning för en herrans massa år sedan, och sen dess har den (för mig i alla fall) den viktigaste platsen på kakbordet (ja vi har ett sånt i min släkt) på julafton och alla andra högtider (men vi har bara kakbord på julafton) (himlarns många parenteser blev det, hörru). Makalösa är de hur som helst! Även fast farmors katt Sigge mest är intresserad av urpetade russin.



Makalösa kakor

200 gram smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1,5 dl russin
2 tsk bakpulver

Rör smör och socker mjukt. Blanda övriga ingredienser för sig, och rör sedan ner dem i smörblndningen. Rulla små bollar (typ 50 stycken) och lägg på papprad plåt, 4 i rad. Grädda i 200 grader i 10 minuter.

Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0