Päronmarmelad med ingefära och valnötter

Den uppmärkssamme lade märke till burken med gulbrunt gojs som stod bredvid brödet i det förra inlägget. Burken innehåller en marmelad som jag kokade som julklapp åt min farmor i julas. Den är väldigt god, men jag äter sällan bröd, och ännu mer sällan marmelad, så burken är fortfarande ganska full.




1 msk rivet citronskal + saft av en citron (5 msk)
1,2 kilo fint mogna päron
2 dl vatten + 6 dl (400 gram) socker
3 knölar syltad ingefära i småsmå kuber
100 gram grovhackade valnötter

Tvätta och torka citronen, riv av skalet på ett fint rivjärn. Pressa citronen, och mät upp rätt mängd saft. Skölj päronen och skär bort skaft, blomfnas och kärnhus. Skär frukten i ganska små bitar (mindre än vad jag gjorde) och lägg dem i en tjockbottnad gryta. Häll över citronsaften och citronskalet, och vänd runt det så att citronen täcker alla päronbitar. Tillsätt vatten, och blanda i sockret, låt koka upp. Rör om då och då, och sänk värmen. Koka försiktigt i 30 minuter, utan lock. Rör om ganska ofta, minst var 5:e minut. Hack ingefärsknölarna mycket fint, och blanda i dem i grytan. Tillsätt också valnötterna. Koka upp marmeladen igen, och låt koka utan lock i ytterligare 15-20 minuter. Passa den noga så den inte bränner fast i botten. Dra av grytan från värmen, och låt den stå i tio minuter. Fortsätt att röra då och då. Häll upp den varma marmeladen i rena burkar, och sätt på lock när de svalant litegrann.

Receptet kommer från Anna Bergenströms Under valnötsträdet, sidan 304. Titta gärna på hennes bild istället för min, hennes bild ser godare ut. 
Barris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0