Fruktsallad till advent

Jag är rätt inställd på jul redan. Jag skulle gärna bara vara hemma och baka och fixa och byta gardiner och klä granar hela december. Men "Inte innan första advent" säger något inom mig. Så jag lurades och gjorde en fruktsallad till efterrätt. Det är väl inte för juligt? Trodde du ja!
Lurig fruktsallad till fyra personer
2 apelsiner
2 äpplen
2 clementiner
en näve torkade fikon
1 knöl syltad ingefära + lite av lagen
1/2 granatäpple
en näve lingon
mandel (eller valnötter om man har sådana hemma)
kokosflingor
Skär av skalen på apelsinerna med en kniv och filéa dem. Krama ur det som blir kvar av dem i skålen du ska blanda salladen i. Klyfta äpplena och skala clementinerna. Man kan filéa dem också om man är på det humöret. Annars pillar man bort så mycket man kan/orkar av det vita fnaset. Grovhacka fikonen och finhacka ingefärsknölen. Peta loss granatäppelkärnorna och blanda allt i skålen. Hacka mandeln och strö kokos över frukten. Tippa i lite av ingefärslagen och blanda ordentligt. Strö över en näve frusna lingon och kanske lite meta kokos. Det blir fint och gottgott. Om man vill kan man äta glass eller grädde till men det behövs faktiskt inte.
Barris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0