morots- & citronmarmelad

Så himla god marmelad! Lite tuggigare liksom. När jag gjorde marmeladen första gången blev jag lite förvirrad när det inte skulle vara nåt vatten i och att den skulle stå över natten, men lugn bara lugn! När morotsrivet och citronskivorna står och gottar sig med sockret blir det hela som en soppa till slut, som går utmärkt att koka! Om du är en sån som inte brukar använda ekologiska produkter föreslår jag att du gör det den här gången i alla fall. När man använder skal i mat vill man ha så lite besprutningsmedel som möjligt...

Receptet har jag har hittat i både "Smaker från Saltå kvarn" och i Bergenströms "Vinterns goda ting". I den sistnämnda står det att det är ett gammalt familjerecept från Normandie. Tjusigt så det förslår.



morots- & citronmarmelad

1 kg morötter
4 ekologiska citroner
1 kg strösocker

Skala och riv morötterna grovt. Skrubba citronerna. Dela varje citron i fyra klyftor och skär dessa i tunna skivor. Blanda ihop morötter, citroner och sockret i en stor kastrull. Låt stå med lock i rumstemperatur i en sådär 12 timmar. Koka upp och låt koka sakta utan lock i 40 minuter. Lägg sedan på locket och låt koka i ytterligare 30 minuter. Fyll på väl rengjorda, varma burkar och förslut. (Jag har i lite atamon ochså, så håller det sig bättre.) Förvara gärna burkarna uppåner, annars kan det se lite torrt och tråkigt ut på ytan när man öppnar burken.

Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0