caesarsallad

Munorgasm. Det räcker så.



caesarsallad
middag för två

1 påse (70 gram kanske?) babyspenat (eller vanlig sallad om du känner för det)
1 paket bacon
2 avokado
1 liten vit fralla
½ vitlöksklyfta
olja
riven parmesan eller pecorino (min favorit)

dressingen:
1 ägg
1 msk röd- eller vitvinsvinäger
1 msk pressad citron
1 tsk ljus fransk senap
½ msk worchestershiresås
salt
svartpeppar
½ vitlöksklyfta
1 dl rapsolja

Okej. Om vi börjar med dressingen: koka ägget i 2 minuter, spola i kallt vatten och skopa ur det i en bunke. Blanda väl med övriga dressingingredienser förutom oljan. Droppa sen ner oljan långsamt medans du vispar som en tok så det inte skär sig. Fortsätt sen med resten: stek baconet. Skär avokadon i bitar. Skär frallan i kuber och stek i olja och pressad vitlök tills de fått lite yta. Fördela salladen på två tallrikar och plocka på allt det andra. Avsluta med dressingen och sist riven parmesan. Helt. Galet. Gott. Jag skojar inte.

Sara

Kommentarer
Postat av: Barris

Men kycklingen då? Ska det inte vara kyckling i caesarsallad? Det låter gott gott. Jag gjorde en caesardressing i höstas (?) och i den var det sardeller och shit. Kändes lite konstigt men blev ju iofs gott. Ska testa din sort istället!

2009-10-07 @ 17:56:35
Postat av: sara

i en riktig caesarsallad ska det egentligen vara typ bara sallad och dressing, men ja kyckling är väl vanligt att ha till. Men jag tar hellre avokado...

Worchestershiresåsen i det här receptet kan man byta ut mot tre sardellfileer står det i receptet (annas försås, vad annars), men jag tycker det känns något onödigt att öppna en burk och bara använda lite, plus att jag inte känner nån skillnad mellan fisken och såsen. Det blev långt det här

2009-10-07 @ 19:41:56
Postat av: Barris

Ja, nej, det känns ju inte om att man sätter i sig sådär väldans mycket sardeller annars. Har för mig att de låg rätt länge i kylen i en burk innan jag insåg att jag aldrig skulle använda dem till nåt och slängde dem.

2009-10-07 @ 22:45:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0