Vegetariska kroppkakor

Igår var jag och mina matbloggande vänner och såg den mycket inspirerande filmen Julie och Julia och i dag bestämde jag mig för att göra nånting åt mitt bristande engagemang i matbloggandet. Resultatet blev kroppkakor.




ca 12 st kroppkakor

Deg:
14 ganska små potatisar
3 dl vetemjöl
salt och peppar

Fyllning:
2 gula lökar
150 g fetaost
färsk persilja
kryddpeppar
salt och peppar

Koka potatisen och gör puré av den med till exempel potatispress, matberedare eller en mixerstav. Ställ potatisen för att kallna och förbered under tiden fyllningen. Hacka och fräs löken i en stekpanna, smula ner fetaosten när löken mjuknat och klipp över så mycket persilja du vill ha, ju mer desto godare. Krydda sen med kryddpeppar, salt och peppar, sluta krydda när det smakar bra. Så, fyllningen är klar.
Rör ner mjölet i potatispurén och krydda med salt och peppar, mycket salt är gott. Sen gör du en jättetjock korv av degen, skär upp den i ca 12 bitar, glöm inte att mjöla skärbrädan. Mjöla händerna och platta ut en degklump i handflatan, lägg i lite fyllning och rulla sen ihop det till en degboll. Gör samma sak med alla 12 bitar. Koka sen upp typ tre liter saltat vatten och lägg i några degklumpar i taget med hjälp av en slev. När kroppkakorna åkt upp till ytan ska de skjuda i ca 5 minuter innan de fiskas upp. Gör samma sak med alla kroppkakor. Färdigt!
Ät det sen med till exempel rivna morötter och lingonsylt.

Hanna

Kommentarer
Postat av: Barris

WOW! Värsta starten! Kroppkakor har länge varit ett önskeprojekt hos mig som jag aldrig verkar ha tid för. Jag blev också inspirerad av Julie & Julia, så inspirerad att jag gjorde caesarsallad som nattamat när jag kom hem!

2009-10-16 @ 23:02:58
Postat av: sara

fan va ambitiöst! För ett par år sedan var jag med och gjorde kroppkakor på kalmar nation inför deras kroppkakegasque. Då hade vi i kronärtskockor i de vegetariska också, förutom det du hade i, och det blev jättegott!

2009-10-17 @ 10:27:36
Postat av: Hanna

Ja, jag tänkte på det, att man kan ju fylla dem med lite vad som helst. Idag stekte jag dem, jättegott det med.

Men mitt nästa blir nog pitepalt.

2009-10-17 @ 15:10:06
Postat av: sara

låter bra! Skönt att du ta hand om allt det där som jag vill men inte orkar testa... :)

2009-10-17 @ 15:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0